siyah beyaz husky

Koruyucu Bakım

Bazı ölümcül hastalıkların önlenebildiğini biliyoruz. Köpeklerde yaşamlarının erken yaşlarında bir dizi aşı olmalı ve bunlar her yıl tekrarlanmalıdır. Bunun yanında parazitleri kontrol etmek de yaşamları boyunca sürecek bir olaydır. Parazit tedavisi hem köpeğinizi hem çevresindeki insanların sağlığını koruyacaktır.

Köpek Aşı Takvimi: Hangisi ve Ne Zaman?

Kuduz, gençlik hastalığı, hepatit, parvovirüsü(kanlı ishal) ve leptospiroz gibi ağır köpek hastalıkları, köpek aşı takvimine uyduğunuz taktirde önlenebilir. Bu beş hastalık son derece tehlikeli ve ölümcüldür. Bazıları (kuduz ve leptospiroz) insanlar için de tehlike arz etmektedir.

Öksürüğe karşı da bir aşı mevcuttur, genelde genç köpekleri etkileyen bir hastalıktır. Ölümcül olmasa da, öksürük oldukça stres yaratıcıdır ve başka ağır hastalıkların önünü açabilir.

Yavru bir köpeğin sekiz-dokuz haftalık olduğunda başlamalıdır. Birkaç haftalık bir süre boyunca, köpeğe hastalıklara karşı bağışıklık oluşturabilmesi için bir dizi aşı yapılmalıdır. Yaşam boyu koruma sağlaması için her yıl yenilenmesi gerekmektedir. Özellikle yavruluk dönemindeki ilk aşıları çok önemlidir ve bir sonraki aşının ne zaman olduğu tam olarak öğrenilmeli ve bu zamana riayet edilmelidir. Burada önemli olan yavru köpeğin aşılaması bitip, tam bağışıklık kazanana kadar parkta, bahçede başka köpeklerle oynamamasıdır.

İç Parazitler

Kalp Kurdu: Kurdu taşıyan bir sivrisineğin ısırması ile, genç kalp kurtları köpeğin kan dolaşım sistemine girer ve köpeğin kalbi ile birlikte, 13-30 cm arası boya ulaşıncaya kadar gelişirler. Kalp kurduna yakalanmış köpekler ilaçlarla tedavi edilebilir ama koruyu bakım çok daha etkili bir yöntemdir. Yapacağınız 2 şey var: köpeğinizi sivrisineklerden koruyun ve ona düzenli olarak, veteriner hekiminizden temin edebileceğiniz kalp kurdunu önleyici ilaçlar verin. Ancak veteriner hekiminiz, köpeğinizin kalp kurduna yakalanıp yakalanmadığını öğrenmek için kan testi yapmak isteyecektir.

Kancalı Kurtlar: Kancalı kurtlar daha çok yavru köpeklerde görülür, ama her yaştaki köpek ciddi bir biçimde bu kurtlara yakalanabilir. Köpekler, parazitin larvalarını yutarak kancalı kurtlara yakalanabilir veya larvalar köpeğin derisine girer. Yavru köpekler kancalı kurtları annelerinden doğumdan önce veya meme emerken kapabilir. Zaten hasta ve zayıf olan köpekler kolay bir hedef olurlar ve önlem alınmadığı takdirde ölüme kadar götürebilir.

Parazitin yumurtaları, taze bir dışkı örneğinde mikroskop altında görülebilir. Tedavi rutindir, ama köpeğinizin çevresini temiz tutarak onu kancalı kurtlardan koruyabilirsiniz. Düzenli olarak bölgesindeki dışkıları alın, çimleri olabildiğince kuru ve kısa tutun.

İnce Bağırsak Kıl Kurtları ve Solucanlar: Kıl kurtları ya da askaritler, yavru köpeklerde çok sık görülür. Çoğu yavru hiçbir belirti gösteremez, ama diğer köpekler ve çocuklara da bulaşabilecek milyonlarca yumurtayı çevreye dağıtabilir. Kıl kurtları beyaz, sert, ince ve yuvarlak spagetti görünümündedir ve yaklaşık 6 cm ‘ye kadar uzarlar, çoğu zaman yay gibi yuvarlanırlar. Yetişkin köpekler kıl kurtlarına karşı bağışık olabilir ve belirti göstermeyebilir. Veteriner hekiminiz bunun için ilaç yazacaktır, ama önlemek için, kancalı kurtlarda tarif edildiği şekilde temizlik önerilir.

Tenyalar: Bu parazitler, köpeğin anüsü çevresindeki tüylerde, yatağında veya dışkısında görülebilir. Canlı iken anüs parazitleri kırık beyaz, yassıdır ve ileri geri sallanırlar. Kuruduklarında sarılaşırlar, şeffaf olur ve bir pirinç tanesine benzerler. Anüs parazitlerine yakalanmış bir köpek kilo kaybedebilir ve zaman zaman ishal olur. Eğer köpeğinizin anüs parazitlerine yakalanmış olduğunu düşünüyorsanız hemen veteriner hekiminize başvurunuz.

Kalın Bağırsak Kurdu: Kalın bağırsak kurtları, köpeğin sindirim sisteminin alt kısımlarında yaşar. Bazı köpekler hiçbir belirti göstermez, dolayısıyla veteriner hekiminiz dışkısını kontrol ederek tanıyı koymalıdır. Başka köpekler zaman zaman oluşan ishal, anemi, kilo kaybı, halsizlik ve sağlık durumunda genel bir bozulma gösterebilir. Tedavi için ilaç şarttır. Köpekler kalın bağırsak kurtlarını, etrafı koklayıp yalayarak aldıklarından, yukarıda da belirtildiği gibi köpeğin yaşadığı bölge temiz tutulmalıdır.

Köpeğin solucan, kancalı kurt, kıl kurdu, anüs parazitleri veya kalın bağırsak kurtlarına yakalandığından şüphe duyuyorsanız, bir ya da iki dışkı örneğinin mikroskop altında incelenerek sorunun türünü ve boyutunu tespit etmek ve böylece en etkin tedavi yolunu bulmak gerekir. Asla kurt tedavisini tek balına yapmayınız: yanlış bir tedavisi, kurtların kendisi kadar köpeğe zarar verebilir. Öncelikle veteriner hekiminiz, sorunun gerçekten kurtlardan mı kaynaklandığını öyleyse hangi tür kurt olduğunu tespit etmek zorundadır; ayrıca kurt tedavisine başlamadan önce verilecek doğru ilaç ve miktarı belirlemek için de köpeğin genel fiziksek durumunu da değerlendirmesi gerekir. Aslında köpeğinizin dışkısının parazit yumurtaları bakımından incelenmesi, köpeğin yıllık fiziksel muayenesinin bir bölümünü oluşturmalıdır.