Kedi kısırlaştırma işlemi, insanların zihnini ve vicdanını sürekli meşgul eden önemli bir karardır. Sevimli dostunuzla kurduğunuz bağ o kadar güçlüdür ki, neredeyse sizin bir parçanız, yavrunuz gibi hissedersiniz. Bu nedenle, kısırlaştırma işlemi gibi bir kararı ona nasıl yakıştıracağınızı düşünmek sizi rahatsız edebilir. Ancak unutmayın ki, bu dostunuzun mutluluğu ve sağlığı için göz ardı edilmemesi gereken bir karardır.

Kediler, çok erken yaşta cinsel olgunluğa erişebilirler. Sadece 6 aylıkken bile bir yavruya sahip olabilir ve yılda üç kez yavrulama potansiyeline sahip olabilirler. Ayrıca, kızgınlık dönemine giren bir kedinin hallerini iyi bilirsiniz; oldukça acınası ve mutsuz olurlar. Sürekli yüksek sesle mırıldanır, geceleri kabus olurlar ve agresifleşirler, sürekli dışarı çıkmak isterler. Davranışlarında ciddi değişiklikler gözlemlenebilir.

Bu noktada, kısırlaştırma işlemi ciddi şekilde düşünülmesi gereken bir seçenek olarak karşınıza çıkabilir. Kısırlaştırma işlemi, kedilerin cinsel olarak aktif olmalarını engelleyen bir operasyondur. Hem erkek hem de dişi kediler için uygulanabilen bu işlem, birçok fayda sağlar. Öncelikle, kısırlaştırılan kedilerin sağlık sorunlarına yakalanma riski azalır. Rahim enfeksiyonları, meme kanseri ve bazı cinsel organ hastalıkları gibi problemler kısırlaştırma ile önemli ölçüde azalır. Ayrıca, kısırlaştırma işlemi kedinizin saldırganlık ve gezinti isteğindeki artış gibi davranış sorunlarını da azaltabilir.

ameliyat masasında yatan köpek

Evcil Hayvanınızı Neden Kısırlaştırmalısınız? İste Size 7 Sebep:

1. Evcil hayvanınız için daha sağlıklı, daha uzun ömür

Kısırlaştırma işlemi, göğüs kanseri ve rahimle ilgili hastalıkların oluşma ihtimalini ciddi şekilde azaltır. Dişi kedilerin %90’ı ve köpeklerin %50’si için bu tarz hastalıklar ölümcüldür. . Aynı şekilde, testis kanseriyle karşılaşan bir erkek kedinin de yaşamı büyük bir risk altındadır. Bu nedenle, tüm bu faktörleri göz önünde bulundurarak kısırlaştırma işlemi en iyi korunma yöntemidir.

2. Kısırlaştırılmış dişi kedi bir daha kızgınlığa erişemez.

Kızgınlık dönemleri, dişi kedilerin doğal üreme döngüsünün bir parçasıdır. Bu dönemlerde, kediniz hormonal değişiklikler yaşar ve çiftleşmeye uygun hale gelir. Ancak kısırlaştırma işlemi bu döngüyü ortadan kaldırır ve kedinizin kızgınlık belirtileri göstermesini engeller. Kısırlaştırılmış dişi kediler, daha sakin ve dengeli bir ruh hali sergilerler. Bitmeyen mırıldanma ve rahatsız edici davranışlar da kızgınlık dönemine özgü olumsuzluklardır ve kısırlaştırma ile bu belirtiler ortadan kalkar.

3. Erkek köpekleriniz evden kaçıp gitmeyecek.

Erkek köpekler, dişileri çekmek ve çiftleşme fırsatı bulmak için kaçma eğilimi gösterebilirler. Ancak kısırlaştırma, bu cinsel dürtüleri azaltır ve köpeğin daha sakin ve evine bağlı bir hale gelmesini sağlar. Bu, onun güvenliğini ve sağlığını koruma açısından önemlidir. Kaçtıktan sonra trafikte yaralanma riski, diğer erkeklerle çatışma veya tehlikeli durumlarla karşılaşma gibi risklerle karşılaşma olasılığı da azalır.

4. Kısırlaştırılmış evcil hayvan daha iyi davranışa sahip olur.

Kısırlaştırma işlemi, kedi ve köpeklerin davranışlarında olumlu değişikliklere yol açabilir. Kısırlaştırılmış evcil hayvanlar genellikle daha istikrarlı ve dengeli bir davranış sergilerler.

Kısırlaştırılmamış kedi ve köpeklerde hormonel değişiklikler, bazı istenmeyen davranışların ortaya çıkmasına neden olabilir. Örneğin, cinsel dürtülerin yüksek olması, işaretlemenin (ağır kokan idrar bırakma) ve terör estirme davranışlarının artmasına neden olabilir. Bu tür davranışlar, ev içinde istenmeyen koku ve tahribat sorunlarına yol açabilir.

Ancak kısırlaştırma işlemi, hormon seviyelerini dengeleyerek bu tür davranışların azalmasına yardımcı olur. Kısırlaştırılmış evcil hayvanlar, işaretlemeyi ve terör estirmeyi büyük ölçüde azaltabilir veya tamamen durdurabilir. Aynı zamanda, kısırlaştırma, saldırganlık ve yaramazlık gibi istenmeyen davranışların da azalmasına katkıda bulunur.

5. Kısırlaştırma operasyonu kilo alımına sebep olmaz

Kısırlaştırma operasyonu sonrası kilo alımı olasılığı vardır, ancak düzenli yeme kontrolü ve egzersizle bu durumu önlemek mümkündür. Veterinerinizle iletişim halinde kalarak evcil hayvanınızın sağlığını ve ideal kilosunu korumak için uygun stratejiler geliştirebilirsiniz.

6. Cüzdanınız için faydalı.

Kısırlaştırma operasyonu, evcil hayvan sahipleri için uzun vadede faydalı bir yatırımdır. Evde kısırlaştırılmamış bir kedi veya köpek sahibi olmanın getirdiği sorumluluklar ve maliyetler göz önüne alındığında, kısırlaştırma operasyonunun daha uygun bir seçenek olduğunu söyleyebiliriz.

7. Kısırlaştırılmış hayvanlar sosyal hayata daha uyumludur.

Başıboş hayvanlar gerçekten sosyal hayatın büyük problemlerinden. Vahşice davranabilirler, araba kazalarına sebep olup çocukları korkutabilirler. Kısırlaştırma operasyonları sayesinde sokaktaki güçsüz başıboş hayvanların sayısının azaltılmasını sağlayarak önemli bir toplum duyarlılığı göstermiş oluruz.

Hayvan Kısırlaştırmak Etik midir?

Herkesin yaşam şartları ve peti ile olan bağı farklı olduğu gibi bu sorunun cevabı herkes için değişkenlik gösterir. Bazı olur dersiniz kedimin üreme arzusunu elinden almaya hakkım yok, sonra bir bakarsınız ki kediniz mutsuz, siz mutsuz, yavruları olmuş onlara bakmak güç, belki verecek kimse bulamadınız sorunlar büyümüş ve içinden çıkamaz bir hal almış. Onun hayatı boyunca acı çekmesini neden isteyesiniz bir düşünün. Evde bakmayı planladığınız bir hayvanın sizin bir yavrunuz gibi olduğunu düşünürseniz, kısırlaştırma işleminin onu birçok kanser hastalığına karşı daha dirençli olmasını sağlayarak sağlıklı, mutlu ve daha uzun ömürlü bir yaşamın kapısını açacağını unutmayın. Bunun yanında her kedi ve köpek türünün devamlılığı açısından doğal dengeyi bozmamak adına sokak hayvanlarının kısırlaştırma işlemi devlet kontrolüyle yapılmalıdır.

Sıkça Sorulan Sorular

Kısırlaştırma öncesi kedimin ilk kızgınlık evresini geçirmesini beklemeli miyim?

Kedi kısırlaştırma işlemi öncesi kedilerin kızgınlığa erişmesi ya da bir yavruya sahip olması gerekliliği tamamen bir şehir efsanesidir. Bu tarz bir işlemin sağlık açısından hiçbir yararı olmamakla birlikte; ilk kızgınlıktan önce yapılan operasyonun tıbbi uygulaması daha kolaydır. O yüzden ilk kızgınlaşma evresini bekleme gibi bir zorunluluk kesinlikle yoktur.

Kedimi yavru iken kısırlaştırmakta bir sakınca var mıdır? Ne zaman kısırlaştırılabilir?

Hayır. Kedinize aşıları bittikten sonra ( yaklaşık 4-5 aylık iken) rahatlıkla kısırlaştırma işlemi yapılabilir. Kısırlaştırma işlemi için aylarca beklenmeli fikri hiçbir dayanağı bulunmayan demode olmuş inanıştır.

Kedi kısırlaştırma işlemi sonra kedim şişmanlamaz mı?

Kısırlaştırma işlemi sonrası kaçınılmaz hormon değişikliği sebebiyle kilo almaya yatkın olacaktır. Çözüm olarak kedinizin yeme alışkanlıklarını değiştirerek, porsiyon kontrolü ve özel mamalar ile beslemeniz gerekmektedir. Bunun yanında enerjilerini rahatça atabilecekleri çevre şartlarını zenginleştirerek bol bol koşmasını ve sevdiği oyunları oynamasını sağlamalısınız. Tabi en önemli konu diyettir. Artık rahatça yemesine izin vermeyin.

Erkek kedimi kısırlaştırırsam evden uzaklaşmayı keser mi?

Kısırlaştırmamış bir erkek kediyi dışarıdan uzak tutmak gerçekten çok zor. Genelde, bir erkek kediyi kısırlaştırma, dışarıda dolaşma arzusunu yok etmeyecek ama azaltacak. Ayrıca erkek kısırlaştırma işlemi FIV virüsüne bulaşma riskini de azaltacak çünkü bu virüsün bulaşmasına dışarıda diğer kedilerle yaptığı kavgalarda aldığı yara darbeleri büyük etken.

Kedim evin her yerine sürekli işiyor. Kısırlaştırsam bunu keser mi?

Evet kısırlaştırılan birçok kedi gibi büyük ihtimalle bunu kesecek. Kısırlaştırma sonrasında işeme içgüdüsü hormonsal olarak azaldığı kesindir. Kısırlaştırma işlemi bu alışkanlıktan kurtulması için en iyi seçim. Eğer hala işemeye devam ediyorsa mutlaka veterinerinize danışın, bu bir sedasyon davranışsal bozukluk olduğu gibi bir sağlık problemi de olabilir.

Kedimi kısırlaştırmak onu gelecekteki hastalıklardan korur mu?

Kedinizin meme kanserine uğrama ihtimalini düşüreceksiniz. Kliniğimize gelen piyometra hastalığı sahibi birçok kısırlaştırılmamış kedi var. Yaşamak için çok zorlandıklarını görüyoruz.

Erkek kediler için testis hastalıklarının, dişiler için rahim hastalıklarının önüne geçerek, kısırlaştırılmış kedilerin daha uzun ve mutlu yaşamasını sağlarsınız.

İstek Üzerine Cevap:

Kedi/Köpek Kısırlaştırılması Günah mı, Caiz mi?

Diyanetin fetvası aşağıda ki gibidir.

İnsanlar gibi tüm hayvanların da üreme ve çoğalma hakları vardır. Hayvanların yeme içme ihtiyaçlarının teminini engellemek uygun olmadığı gibi üreme özelliklerini ortadan kaldırmak da uygun değildir. Gerekli ve meşru bir sebep bulunmadıkça hayvanların kısırlaştırılması da caiz değildir.

Ancak, gerekli ve meşru sebeplerle; toplum menfaati gereği evde beslenen hayvanların gebe kalmalarını engelleyici ilaç ve benzeri şeylerin kullanılmasında ve ekolojik dengeyi bozmamak şartıyla kedi, köpek vb. başıboş hayvanların kısırlaştırılarak çoğalmalarının kontrol altına alınmasında dinen bir sakınca yoktur (el-Fetâva’l-Hindiyye, V, 437).

İş gücünden, nesil ıslahından ve et verimliliğinden ziyadesiyle istifade edilebilmesini temin etmek amacıyla dana ve teke gibi bazı hayvanların kısırlaştırılması da caiz görülmüştür (Merğînânî, el-Hidâye, VII, 234; İbn Mâze, el-Muhît, V, 375, 376).

Kaynak: Hayvanları kısırlaştımak caiz midir? Diyanet.gov.tr

Diyanetin açıkça belirttiği gibi ekolojik dengeyi bozmamak ve hayvanların yararına olmak kaidesiyle hayvanların kısırlaştırılmasında bir sakınca yoktur. Mesela güçlüklere karşı dirençli bir sokak köpeğinin toplumun menfaatine ters bir durum olmadığı sürece ( populasyonunun aşırı artması gibi) kısırlaştırılması doğru olmaz. Lakin buna karşılık dışarı salındığında yaşaması imkânsız olacak evcil bir kedi veya köpeğin, kanser ve diğer ölümcül hastalıklara yakalanma riski çok fazla olduğu için, onun yararı gözetilerek yapılan kısırlaştırma işlemi günah değildir. Aksine faydalı bir işlemdir.

Clubvet Veteriner Kliniği, erkek / dişi kedi ve köpek kısırlaştırma ameliyatı konusunda 15 yıllık tecrübesiyle 600’ün üzerinde başarılı ameliyat gerçekleştirmiştir. Aklınız kalmadan sorunsuz bir kısırlaştıma ameliyatı için kliniğimizi 0 216 222 08 08‘ den arayabilir, kafanıza takılanları sorabilirsiniz.